Feb 3, 2008

Parlez-Vous Français?





Kαι η απαντηση φυσικα ειναι: Μακαρονια φρικασε!
Ποια ειναι η κυριως γλωσσα που μιλαμε εμεις οι περιπλανωμενοι Ελληνες;
Λενε οτι σε οποια γλωσσα ονειρευεσαι αυτη ειναι η κυριως γλωσσα σου.
Εγω λοιπον ονειρευομαι ελληνικα.
Και αυτο γιατι στα ονειρα μου κανω ωραια πραγματα και τα ωραια πραγματα μονο στα ελληνικα μπορω και τα κανω.
Μερικες φορες μιλαω και αγγλικα, οταν στο ονειρο μου προκυψει καποιος φιλος αμερικανος, λες και το υποσυνειδητο μου τα τακτοποιει απο μονο του, και αυτοματα πατιεται το κουμπι "change dream language".
Πιστευω οτι τις λεξεις τις αισθανομαστε μονο στην γλωσσα που τις πρωτομαθαμε. Η μεταφραση αποδιδει το νοημα αλλα οχι το συναισθημα.
Δεν εχω καποια τρομερη κλιση στις ξενες γλωσσες. Οτι εμαθα μεχρι σημερα εγινε πολυ φυσικα χωρις να προσπαθησω ιδιεταιρα. Οταν ημουν μικρουλα ακομα νηπιαγωγειο, μου εφερναν στο σπιτι τον κυριο Ροζεμπους για να με μαθει αγγλικα. Ο κυριος Ροζεμπους την ωρα του μαθηματος επινε ουισκακι με συνοδεια αλμυρων αμυγδαλων. Πιο πολλα αγγλικα εμαθα μικρη απο το εργο Ωραια μου Κυρια παρα απο τον κυριο Ροζεμπους. (Ε καλα εμαθα να λεω How do you do, το οποιο ομως απεδειχθη εντελως αχρηστο γιατι σημερα εδω που βρισκομαι ο χαιρετισμος ειναι: Hey man what's up)
Στο δημοτικο και στο γυμνασιο εμαθα γαλλικα γιατι πηγαινα σε γαλλικα σχολεια και γλου γλου μπλι μπλι μπλι νο νο νο, με την σερ Εμιλιεν με τις ωρες καθε μερα θα πρεπει να ημουνα τελειως τουβλο να μην ειχα μαθει τη γλωσσα. Εδω θυμαμαι ακομα και τα τουβλα - γιατι ειχαμε κι απ' αυτα - τα καταφεραν κι ενα σορμπον το εκαναν καδρακι στο τελος.
Με τα χρονια σταματησα το πρακτις στα γαλλικα και μονο οταν βρεθω στη Γαλλια μεσα σε λιγες μερες μου ξαναρχονται σιγα σιγα. Οταν τ' αφηνεις λενε σε αφηνουν.
Τα αγγλικα τα μαθαινα παραλληλα σε φροντηστηριο, αλλα σιγα που εμαθα τα πολλα κι εκει, διοτι κακα τα ψεμματα τα μυαλα μας τοτε ηταν αποκλειστικα και μονο στα σοροπια. Οταν ηρθα εδω βελτιωθηκαν αισθητα. Υπαρχουν ωρισμενα πραγματα που τα εμαθα κατ'ευθειαν στα αγγλικα, οπως τεχνικες ορολογιες, γι αυτο σημερα μου ειναι λιγο δυσκολο -αλλα οχι αδυνατον- να κανω μια επαγγελματικη παρουσιαση στα ελληνικα. Και δεν ειναι οτι δε βρισκω την αντιστοιχη λεξη. Κυριως ειναι οτι υπαρχουν λεξεις, που δημιουργηθηκαν ακομα και στην ελληνικη γλωσσα με την αναπτυξη της τεχνολογιας και του διαδυκτιακου κοσμου που δεν υπηρχαν πριν. Ετσι μαθαινω οτι η λεξη format ειναι στα ελληνικα μορφοτυπος και διαφορα αλλα τετοια που δε ταξερα.
Μετα ηρθε μια επαγγελματικη ευκαιρια στο Μοναχο και βρεθηκα ξαφνικα σε μια χωρα που δε καταλαβαινα τιποτα εκτος απο ενα για και ενα ναιν. Στον επαγγελματικο χωρο η συννενοηση γινοταν στα Αγγλικα οποτε δεν υπηρχε περιπτωση ταχειας εκμαθησης της Γερμανικης. Γερμανικα εμαθα επιπεδου δημοτικου, με ενα αγορακι στο προνηπιο κι ενα κοριτσακι στην πρωτη ταξη, μεσα απο τις ιστοριες του Ουλι και της Λιλο (οι αντιστοιχοι Μιμης και Λολα των γερμανικων αναγνωστικων που κι αυτα κατι παρομοια με τα δικα μας λεγανε ..Λιλο να ενα Απφελ) και παιδικα ποιηματακια του στυλ " Αλλε μαινε εντχεν σβιμεν ιν ντερ κλο". Τα μικρα μαθανε Γερμανικα πολυ γρηγορα σε σημειο που σε ενα χρονο θυμαμαι καταστασεις σε τραινα που ο μικρος επιανε κουβεντα με αγνωστους βαυαρους με πρασινα τσοχινα παλτα κι εγω δε καταλαβαινα χριστο, ασε που με κοιταγανε περιεργα (ποιος ξερει τι τους ελεγε το παλιοπαιδο).
Παμε πισω Αμερικα παλι οπου πλεον εμενα το λεξιλογιο μου ειχε εμπλουτισθει σημαντικα - οχι μονο για και ναιν αλλα και νατουρλιχ - και κοβουμε τα Γερμανικα για να μην εχουν προβλημα τα παιδια στα σχολεια. Τελικα τα παιδια δεν εχουν ποτε προβληματα με γλωσσες. Πιανουν φιλιες αμεσως και παντα μιλανε τη γλωσσα των φιλων τους.
Μονο σ' εμενα εμεινε η κεκτημενη ταχυτητα και σε ταξιδι στη Γαλλια εφιαχνα μικτες γαλλογερμανικες προτασεις της συμφορας.
Το μεγαλο μου απωθημενο ειναι να μαθω Ιταλικα. Θελω να μιλαω Ιταλικα, να τραγουδαω Ιταλικα, να περπαταω Ιταλικα. Με ξετρελλαινει το Ιταλικο πνευμα. Κι επειδη δεν εχω καμμια διαθεση να παω σε φροντηστηρια, σκεφτομαι σοβαρα να την αραξω για κανενα εξαμηνο σε καμια κοστα Αμαλφιτανα να γινει το πραγμα χωρις να το καταλαβω.
La vie est belle κι εμεις βαβελ.
Καλη εβδομαδα!
Con ventiquattro mille bacci που λεει και ο Αντριανο.


Υ.Γ. Λενε οτι οι ανθρωποι που συνεχεια ειναι αναγκασμενοι να αλλαζουν απο τη μια γλωσσα στην αλλη σε καθημερινη βαση, εξασκουν το μυαλο τους και θα το χασουν πιο αργα απο τους αλλους. Δε τα καταλαβαινω αυτα! Εμενα γιατι μου εχουν απομεινει 3 εγγεφαλικα κυτταρα?





31 comments:

Pastaflora said...

Quelle surprise! Κι εσείς φοιτήσατε σε γαλλικό σχολείο; Τι ατελείωτες ώρες βαρεμάρας για να μάθει κανείς από τις soeurs μια γλώσσα που -εμένα προσωπικά- ουδέποτε μου χρησίμευσε. Αντίθετα μια γλώσσα που πραγματικα λάτρεψα ήταν τα ισπανικά, τα οποία κάποια εποχή κατάφερα να τα μιλάω και να τα γράφω φαρσί. Τώρα πλέον, έχει αναλάβει δράση ο εκλεκτός φίλος ... Αλτσχάιμερ.

kanataki said...

δεν μαθαίνετε και κανά Σουαχίλι?


υγ με την φόρα που πήρατε,όλο και θα σας χρειαστεί!

Ra Ma said...

Αγχώθηκα με όλα αυτά. "Λόλα να ένα μήλο" και αυτό με δυσκολία το έμαθα!

Καλημέρα και καλή εβδομάδα!

fevis said...

Άκου τώρα να δεις... Σου έγραφα σχόλιο και μου έκοψαν το ρεύμα... Μιά ώρα πριν... Μια ώρα μετά λοιπόν, επαναλαμβάνω...Ονειρεύεσαι στην ωραιότερη γλώσσα του κόαμου... Και μια από τις πιο πλούσιες... Όσο για τα Ιταλικά, είναι γλώσσα τραγουδιστή και ερωτική και επέλεξες και τον καλύτερο τρόπο να την μάθεις... Μπράβο...

δεσποιναριον said...

@ πασταφλορα. Αγαπητη πασταφλωρα σας εκοψα αμεσως οτι πιθανον να εισθε παλαια μου συμμαθητρια γι αυτο και σας συμπαθησα. Εγω παλι δε τα βαριομουνα πολυ εξ αλλου μοθ χρησιμευουν γιατι τα προσθετω στο βιογραφικο μου και μεγαλωνει η λιστα. Καλη σου βρομαδα καλη μου.

@κανατακι. Καλο μου δροσερο κανατακι, χαιρομαι που σε βλεπω εδω. Μπα σουαχιλι δε νομιζω, οταν μιλαμε την γλωσσα των ματιων τελικα δε χρειαζεται καμμια αλλη. :)

@radio marconi. Χααα πω πω δευτεριατικα σε αγχωσα καλε μου ελα ηρεμησε παμε απο την αρχη. Να ενα δαδι!

@fevis Καλα αυτα με τις κοστες αμαλφιτανες ειναι προς το παρον ονειρα θερινης νυχτος. Για να ισορροπησω ακουω κανενα Ερο(τα) Ραμαζοττι τρωω κανενα τζελατο, πινω και κανενα κιαντι και ολα μια χαρα. Καλως μου ξαναρθες και ανυπομονω να δω το βιντεο με τις κουκλαρες!! Φιλακια!

Vrakas Kostas said...

Εγω παλι εστιασα πανω σε αυτο:

"Δε τα καταλαβαινω αυτα! Εμενα γιατι μου εχουν απομεινει 3 εγγεφαλικα κυτταρα?"
Αν τα ενωσουμε Ντεπυ καλη μου,μας δινουν τον αριθμο 5!
Με κατω απο δυο κυταρρα,εντασομεθα στην κατηγορια των φυτων!
Πραγματι δυσκολη η ενναλλαγη τροπου σκεψης!Δυσκολα με καταλαβαινει καποιος, οταν του λεω ειμαι αναγκασμενος να σκεφτομαι στα Γερμανικα!Μιλας ολημερα και εχεις επαφη σε αυτην η; οποια αλλη γλωσσα!Πρεπει να σκεφτεσαι σε αυτη και οχι ..να μεταφραζεις!Τι θα κανεις σε μια δυσκολη στιγμη που κινδυνευεις,αμα σου πει ο αλλος ..προσεχε..πεφτει το ταβανι!!Θα καθισεις να το μεταφρασεις;;!!!Ειναι πια αργα!
Ελληνικα,Αγγλικα,Γερμανικα και λιγα Ισπανικα!Αυτη ειναι η δικη ..μου σαλατα!Θα ηθελα κι εγω τα Ιταλικα..αλλα ...με εγκατελειψε η ορεξη!
Καλη εβδομαδα με ενα φιλι πατριωτικο!

Penelope said...

Δέσποινα μου οι γλώσσες δεν είναι κάτι που το έμαθες και τελείωσε είναι μία συνεχή πάλη...Εσύ ξέρεις πως τα έμαθα τα αγγλικα.... ναναι καλά ο Τζέιμς Μπόντ!Οσο για τις γλώσσες τις έχω κάνει αχταρμά If the right definition didn't come one way, it would come another! Σε φιλώ

δεσποιναριον said...

@ vrakas kostas Μισο λεπτο περιμενε.. λεξικο.. οκ δε σιλινγκ ιζ φολινγκ.. ΟΚ ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΥΜΕΝΗ!


@πηνελοπη Ναι αλλα ποιος Τζεημς Μποντ (ελπιζω ο Σων)

Anonymous said...

Να σε ρωτησω," Πρασινιζαν οι Γαλλοι"?
χαχα
καληνυχτα σε μας καλησπερα σε σας

Penelope said...

o Roger Moore και δεν θέλω ουου....
Σε φιλω

Anonymous said...

Προσωπικά η γλώσσα που ονειρεύομαι έχει να κάνει με το μέρος που βρίσκομαι της συγκεκριμένη στιγμή..Τώρα ονειρεύομαι στα γαλλικά..όταν είμαι με το μπαμπά μου,σε περιβάλλον "δικό" του ή είμαι ΗΠΑ,στα αγγλικά..Όταν είμαι με τη μαμά μου,σπίτι στα ελληνικά

Anonymous said...

Τώρα που το σκέφτομαι,υπάρχουν πολλές ορολογίες της δουλειάς μου που δεν τις θυμάμαι στα ελληνικά ή δε τις ξέρω..πχ τις προάλλες, τα "παραμαγνητικά υγρά" δεν ήξερα οτι λέγονται έτσι στα ελληνικά,και το πιο κοντινό της γαλλικής έννοιας θεωρούσα το "σκιαγραφικό υγρό"

Anonymous said...

Το πιο ωραίο είναι ότι γράφεις καλά στα Ελληνικά!!
Αν και έμεινα 4 χρόνια Αγγλία και κάποιες ορολογίες τις έμαθα στα Αγγλικά ήτανε δύσκολο ακόμα και για μένα να τις αποδόσω στα Ελληνικά!
Όντως τα συναισθήματα σε εμάς τους Ελληνες μόνο στην γλώσσα μας βγαίνουν. :-)))

δεσποιναριον said...

@luna χα χα οχι λουνα μου δεν προσεξα αλλα και να πρασινιζαν το ειχα ηδη ξεφουρνισει. Καλη σου νυχτα.

@πηνελοπη χεχε καλα δε λεω ουυυυ

δεσποιναριον said...

@ διηανειρα εμ καλα σου ειπα οτι μπορει να ζηλεψω αν μου πεις που εισαι.

@ Seastavros. Καλως ορισες Σταυρο. Ειναι και το αλλο .. οτι πολλες τεχνικες ορολογιες τις χρησιμοποιουν και στην Ελλαδα αγγλιστι, οποτε ανακαλυψα οτι οτι και να πεις το καταλαβαινουν. Απλα μερικες φορες ειναι το γαμωτο, θελεις να τα πεις ολα ελληνικα. :)

Anonymous said...

Μπα το αποτέλεσμα είναι να μην μπορώ να γράψω καλά σε καμία απο αυτές τις γλώσσες :P

καλημέρα-καλησπέρα

Blue said...

"Λενε οτι σε οποια γλωσσα ονειρευεσαι αυτη ειναι η κυριως γλωσσα σου"
Δεν ξέρω ποιοι το λένε αλλά συμφωνώ απόλυτως μαζί τους...
Η γλώσσα με την οποία μπορείς να εκφραστείς καλύτερα είναι η "γλώσσα σου"
Καλημέρα Δεσποινάκι

Roadartist said...

χαχαχα δεσποινάκι να εισαι καλα με εκανες και λυθηκα!! Το τι ειχα περασει με τα γαλλικα στο σχολειο δεν λέγεται!! Ακομα θυμαμε .. :)

Anonymous said...

Το μονο που ξερω ειναι οτι πολλες φορες πανικοβαλλομαι οτι θα ξεχασω τα ελληνικα μου αλλα λιγη ωρα ελληνικη Τιβι και ενα ταξιδι στην Ελλαδα με προσγειωνει. Οι ασυναρτησιες και οι ασυνταξιες που ακουω με λυπουν αλλα με αναπτερωνουν. Δεν ξεχνιουνται οι λεξεις απλα που να χωρεσουν ολες στα εναπομειναντα εγγεφαλικα κυτταρα..ζε τ' αμπραςς..

μαργαριτα
οσο για τα γερμανικα αφου ακομα λες το οξενσβαντςζουπε σου δινω και διπλωμα..

δεσποιναριον said...

@διηανειρα. Εγω παντως μια χαρα σε βρισκω. Μερικες φορες ειμαστε πολυ αυστηροι με τον εαυτο μας. Σε καταλαβαινω τι λες.

@μαι λειντυ Το λενε .. χμ.. εδω στο Αμερικα το ακουσα μαι λειντυ, δε ξερω απο που κρατα η σκουφια του ρητου. Ομως κι εγω το βρηκα αληθινι και το κρατησα. Καλημερα και φιλακια.

@μικρη καλλιτεχνιδα. Χα χα μα φθσικα, εδω δε τα ξεχναω εγω που δε αχω και .. οσο.. προσφατα. Ποσο μαλλον εσυ. Φιλακια.

@μαργαριτα της καρδιας μου. Καλα που εχω κι εσενα οταν ερχομαι εκει για να μπορω να κυκλοφορησω χωρις να σκεφτομαι ποιος θα τα πει για μενα. Την σουπε αυτη την πεθυμησα πολυ. Την εφαγα για πρωτη φορα στο Χαρτενχολμερ μυλε και να σου πω την αληθεια απο τοτε δεν ξαναφαγα πιο νοστιμη. Καλημερα και πολλα φιλια κουκλα μου.

δεσποιναριον said...

Πολυ βιαζομαι και μετα δεν μπορω να διορθωσω τις ανορθογραφιες που προκυπτουν. Τι χαλι κι αυτο!

------ said...

Γαλλικά σχολεία;;;
Soeur Emilienne?
Μήπως και Soeur Sebastienne?
Εχει πλάκα και Saint Joseph Χαριλάου Τρικούπη 10!!!!

δεσποιναριον said...

Και Madame Christine, και soeur Norbert και soeur Sebastienne και τυροπιττες στο Ερμειον και δε συμμαζευεται. Ενας κοσμος στην καρδια της Αθηνας που δεν υπαρχει πια. Εκει εκει Νανουλα μου :) Στην αυλη των θαυματων!

Anonymous said...

κάπως έτσι..καλημέρα :)

------ said...

Και Ξιφαράς Διευθυντής και Κουμέλη οικοκυρικά και Κόμισσα αρχαία και Χωριανόπουλος θρησκευτικά και Καρύδης άλγεβρα και Τσιμόγιαννη λατινικά και ο Ζοζεφ ο επιστάτης!!!!!!!
Εκεινη την εποχή έκανα κλασσικό μπαλλέτο στη Μοριάνοβα.Για να αδυνατίσουμε κάποια πέταξε την ιδέα να πινουμε κάθε βράδυ ένα φλυτζανάκι ξύδι.Εγώ πρώτη το εφήρμοσα.
Στο μεταξύ τα πρωινά, ο πατέρας μιας συμμαθήτριας που είχε δικηγορικό γραφειο στη Φειδίου, ερχόταν και μας αγόραζε τυροπιτες από το Ερμειο γιατι δε μπορούσαμε να βγούμε.
Πίνω λοιπόν το βράδυ κρυφά το ξύδι και την άλλη μέρα σχολείο καθώς έτρωγα την τυρόπιτα μ`έπιασε ανακατωμάρα...εμετός ..ευκοιλιότητα πτώμα η Νανά. Αμέσως φώναξαν το γιατρο,με ρώτησε τί έφαγα...τυρόπιτα του λέω ...τσιμουδια για το ξυδι.
"Το Ερμείο φταιει" απεφάνθη η soeur Sebastienne..."οι τυρόπιτές του είναι χαλασμένες!!!!"
Εγώ φυσικά μούγγα.Το τί του κάνανε του κακομοίρη του τυροπιττά δε λέγεται...
Ακόμα έχω τύψεις!!!!

μμμμμμμμμμάκια συμμαθητικά!!!

δεσποιναριον said...

Kαλημερα καλη μου Διηανειρα.

Justine's Blog said...

Δεσποινάριον,
Επέστρεψα η αλλοπαρμένη σουρτούκα. Δηλαδή γίνεται να παίζουν οι Giants (μιλημένο παιχνίδι;) και να μην είμαστε όλη η κουμπαροπαρέα στην Αστόρια να κραυγάζουμε ιαχές λεόντων; Δεν γίνεται καρντιά μου, γι αυτό κι εμείς δηλώσαμε παρόντες.
Κάναμε και μια περιφορά στα μαγαζιά, αν και δεν χόρτασα γιατί ήταν λίγο το γλυκό του κουταλιού. Πάντως, οι βαλίτσες ήρθαν γεμάτες πίσω και σήμερα παρίστανα το δουλικό να τακτοποιώ τα καινούρια trends! Ελεος με τον καταναλωτισμό μου κι εγώ η ίδια αναρρωτιέμαι πώς μπορώ και υπερβάλλω τόσο!
Στο θέμα γλώσσας, δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, ει μη μόνον πως μιλώ σε καθημερινή βάση το τρίγλωσσον γαλλικά-αγγλικά- ελληνικά και μια χαρά μου έρχεται. Το διασκεδάζω που αλλαξογλωσσώ τρίς τη ημέρα . Οσο για την αληθινή μου γλώσσα, μα είναι η ελληνική. Γι αυτό πρωτογράφω στα ελληνικά τα βιβλία μου.
Τώρα, να ρωτήσω και τον Αλέξανδρο που μιλάει μητρική γλώσσα τα γαλλικά, δεύτερες τα ελληνικά και τα αγγλικά, τρίτη τα ισπανικά, τέταρτη τα ιταλικά. Με ζαλίζει το παιδάκι μου!
....
Μόλις τον ρώτησα και δεν ξέρει να μου απαντήσει. Και στις τρείς σκέφτεται , μου λέει. Ανάλογα με ποιούς συνομιλεί.

Αντε καρντιά μου κι εγώ αρχίζω ιταλικά του χρόνου. Μήπως να ανταλλάσσουμε εκθέσεις ιδεών;

Φιλάκια

δεσποιναριον said...

Δε το πιστευω, τον Ζοζεφ τον ειχα ξεχασει. Ειχα το Λεωνιδακη εγω μαθηματικα και μαλιστα με αγαπουσε πολυ. Και την Γαληνου, και την Κουτουπη και την Πουλοπουλου . Και την communauté τη θυμασαι??? Και την πορεια καθε πρωι με το εμβατηριο?? Και την Παπαχριστοφιλου?? Νανουλα μουυυυυ! ... δε το πιστευωωωω!!! μακια σου κι εσενα.

δεσποιναριον said...

@ Ιουστινη.
Καλωςορισες Ιουστινακι. Καλα για την μπαλλα πηγες? χε χε. Μεγεια ολα σου τα καινουργια. Παντως δεν εχεις παραπονο ωραιο καιρο ειχαμε το Σαββατοκυριακο, καιρος για σουρτουκεματα στο μεγαλο μηλο.
Φιλακια και καλη επαναπροσαρμογη καρντια μου!

------ said...

Η Γαληνού η λεγομένη μουστάκω...η Πουλοπούλου η Πουλό και η Κουλοπούλου η Κουλό...η soeur Marie Joseph το παπί...η soeur Joseph "mais oui παιντάκι μου"... τα εμβατήρια πρωι πρωι με το σαλίγγαρο για να μπούμε στις ταξεις.....
Νομίζω πως η chapelle δε γκρεμίστηκε...την κράτησαν κάπου στο δευτερο όροφο.

Μμμμμμάκια νοσταλγικά

δεσποιναριον said...

Χαααα το παπιιιιι!!!! βρε συ! αααα! βρε θυμασαι τη μουρη της Μανταμ Κριστιν πως μας εκοβε στην εισοδο, και η bleu ταινια (κορδελλα) της Σεβαστιανης. Παντως δυο που ξεχασα να αναφερω Νανουλα ηταν απο τις πιο αγαπημενες μου καθηγητριες. Η κυρια Αιμιλια Κονιδαρη που μετεπειτα εξελιχθηκε σε συγγραφεα και ποιητρια και η κυρια Ιωαννα Κουλικουρδη που μετα εγινε πανεπιστημιακη. Νανα μου μπορει να ακολουθησα θετικο κλαδο στην καριερα μου αλλα ενα σου λεω. Την κλασσικη παιδεια που πηρα εκει μεσα δεν την αλλαζω με τιποτα. Και απο ανεκδοτα και τρελλες εκει μεσα εχω απιστευτες.
Πολλα φιλια!